folder Arkivert i Intervju, Surfing
Slik trener en av verdens beste surfere
Denne karen er bygd for monsterbølger. Her er en kort prat (og treningsprogrammet).
Eirik André Nilsen comment 0 Comments

Bølger så høye som hus og wipeouts fra helvete. Jeg tok en prat med briten som jakter verdens største bølger.

Intervjuet ble gjennomført før Cotton brakk ryggen i Nazaré for omtrent én måned siden. Han holder naturlig nok på med rehabilitering for øyeblikket. 

Andrew, du kommer fra et land med relativt små bølger. Hvordan tok du egentlig steget opp til større bølger?

Det er vel naturlig progresjon, tror jeg. Jeg var skikkelig interessert i surfing som liten gutt, og etter jeg ble ferdig med skolen tok jeg flere jobber i surfeindustrien og brukte vintrene på å reise og surfe.

Og ditt første møte med big wave-surfing?

Jeg tror den aller første opplevelsen jeg hadde med store bølger var i Hawaii da jeg var 19, og siden den gang har jeg alltid foretrukket store bølger.

Hvilke tips har du for surfere som vil gå fra små til større bølger?

Tålmodighet. Du er nødt til å ta steg for steg; ingenting skjer over natten.

Men hvordan kom du deg opp og frem egentlig? Surfet du mest, eller fokuserte du også på styrketrening og utholdenhet på siden?

Helt i starten surfet jeg bare så mye som mulig. Fitness-opplegget har kommet etter hvert som jeg har blitt mer seriøs.

Copyright: Jorge Leal/Red Bull Content Pool

Hvordan ser treningsopplegget ditt ut en gjennomsnittlig uke?

Jeg har omtrent to treningsøkter på styrkerommet, noen økter med yoga og svømming – og så forsøker jeg så godt som mulig å komme meg på sykkelen. Opplegget mitt avhenger av hvordan jeg reiser og surfer. Når det er sagt er jeg ingen treningsekspert! Spør heller treneren min, Andrew Blake.

(Det har jeg gjort – altså pratet med Andrew Blake. Du får et innblikk i Cottons treningprogram nederst i artikkelen).

Hvordan spiser du?

Jeg er i Spania akkurat nå, og spiser noe helt for jævlig mye brød – haha. Men kostholdet mitt er ganske så balansert. Jeg spiser ikke så mye kjøtt, og reiser rundt med forskjellige typer kosttilskudd slik at jeg kan gi kroppen min det den trenger, når den trenger det.

Du lever av surfing, men jeg kan se for meg at det er ganske så hardt arbeid. Hvordan holder du deg selv motivert?

Bare det å være i havet, føle meg i god form og kjenne på kraften som bølgene gir – alt det er motiverer stort. Jeg surfer bølger som jeg bare kunne drømme om som barn. Jeg synes det er helt sykt at dette er jobben min og føler meg ufattelig heldig.

Noen kjappe med Cottys trener, Andrew Blake

Jeg fikk stille Cottons trener Andrew Blake noen spørsmål (korrekt, begge heter Andrew). Here goes:

Bortsett fra ren surfing, hva annet fokuserer Cotton på?

Cotty trener hovedsakelig mot tre mål:

1. Å være fysisk forberedt for big wave-surfing.
2. Å beskytte kroppen mot skader.
3. Å trene og forbedre psyken.

Hvordan ser et typisk program ut?

Programmene varierer ganske mye ettersom vi trener i basseng, på stranda og i havet. Her er et eksempel på et program som jeg sendte til Andrew mens han var i Nazaré nå nylig:

– 10 frivendinger og 10 pull-ups. Gjenta tre ganger.
– 1 minutt battle ropes på én fot etterfulgt av to minutter planke. Gjenta tre ganger.
– 20 knebøy på én fot på bosuball etterfulgt av ett minutt sideplanke. Gjenta fire ganger.
– assistert tøying for hamstring, setemuskler og skuldre.

Hvordan varierer treningen med høy- og lavsesong?

I høysesongen kan vi ikke – i motsetning til andre idretter – spå når de store dagene kommer. Derfor må Andrew hele tiden være klar til å sette igang en femdagers treningsplan på kort varsel – i tilfelle forholdene blir bra «over natta». Utenfor sesongen handler det for det meste om vedlikehold, og om å jobbe med å forbedre ting som mobilitet, styrke og kondisjon. I off-season har vi også muligheten til å sette litt mer langsiktig mål som Andrew kan jobbe mot.

Jeg ser for meg at han jobber en del med å forbedre lungekapasiteten. Er det riktig, eller?

Ja, vi jobber kontinuerlig med å forbedre lungekapasiteten. Det er det viktigste verktøyet vi har, og pusten fungerer faktisk som et bindeledd mellom sinnet og kroppen. Det er pusten Andrew bruker for å holde seg rolig og bevisst når hjerterytmen løper av gårde og adrenalinet pumper. Vi trener pusten i bassenget, på land og gjennom yogaøvelser. Det som er viktig er å forsøke å gjenskape det som kan skje ute i bølgene.

Lyst til å lære mer? Følg Andrew Cotton på Instagram og sjekk ut Andrew Blakes SurfFit treningscamper for surfere.


Forrige Neste

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Avbryt Publiser kommentar