folder Arkivert i Intervju, Surfing
Fra idé til Kelly Slater
Verdens mest miljøvennlige surfeleash er svensk. Jeg har pratet med mannen bak suksessen.
Eirik André Nilsen comment 0 Comments

Jan Persson har produsert miljøvennlige surfeleasher gjennom selskapet hans, Revolwe, i bare noen få år. Likevel har selskapet opplevd stor fremgang, og til og med verdens beste surfer, Kelly Slater, har blitt observert med leash fra Revolwe. Jeg tok en kort prat med Jan for å høre historien bak selskapet, hvordan han jobber, og hvilke planer han har for å få konsumenter og surfere til å tenke miljø.

For lesere som ikke vet hvem du er, kan du fortelle litt om deg selv?

Absolutt! Jeg er svensk, og bortsett fra en del turer til utlandet for å surfe, har jeg bodd i Sverige hele livet mitt. Jeg startet med windsurfing da jeg var rundt tolv år gammel, og begynte å konkurrere rundt den tiden også. Da jeg var 16 prøvde jeg surfing for første gang, og siden den gang har jeg vært helt hekta.

Men selskapet ditt, Revolwe – hva er greia?

Revolwe står for Recycle, Evolution og We. Målet er å produsere surfeprodukter ved hjelp av miljøvennlige materialer, uten at det skal gå på bekostning av kvalitet og ytelse.

Ett av disse produktene er en miljøvennlig surfeleash. Hvordan kom du opp med ideen?

Jeg begynte å se en trend med flere miljøvennlige produkter i sportsindustrien, og tenkte at det ikke ville ta lang tid før det ble en trend i surfeindustrien også.

Hvorfor akkurat en leash?

Ganske enkelt gjorde jeg en del undersøkelser, og kom frem til at det var svært få miljøvennlige leasher ute på markedet. Da var det bare å kjøre på, egentlig.

Én ting er å ha ideen, men det er noe helt annet å faktisk opprette selskapet, sprøyte inn penger og sette i gang produksjonen. Ble du overrasket over hvor mye arbeid du måtte legge inn?

Vel, jeg visste på forhånd at det ville bli hardt – ikke bare det å få leashen produsert, men også jobben med å selge produktet til butikkene. Likevel må jeg nok innrømme at enkelte ting tok mye mer tid enn jeg forventet.

Hva gjorde du for å bevise at produktet ditt hadde en plass i butikkene?

De fleste surfere er ganske opptatt av miljøet, så hvorfor skulle de ikke være interessert i å kjøpe surfeutstyr som er miljøvennlig? Før jeg startet produksjonen satte jeg i gang en crowdfundingkampanje (folkefinansering), og selv om den ikke nådde finanseringsmålet, fikk jeg en ganske klar indikasjon på at det var en etterspørsel i markedet for produktet mitt. Etter hvert ble jeg invitert til messer som The Eden Project i Cornwall, og der fikk jeg mange positive tilbakemeldinger. Da jeg la til magefølelsen på toppen av det hele, ble jeg ganske sikker på at Revolwe hadde livets rett.

Så jævlig kult at du får det til. Men jeg regner med at du må jobbe ganske så hardt for å få dette til å gå rundt. Hvordan ser en arbeidsdag ut for deg?

Jeg jobber med dette alene, så jeg må «være på ballen» omtrent hele tiden. Når jeg våkner opp sjekker jeg alltid telefonen for å se om det er noe viktig som må gjøres, sånn helt umiddelbart. Rundt klokka åtte kommer jeg til kontoret, og da lager jeg meg en svær kanne kaffe, setter meg ned, og går gjennom alt av meldinger og e-poster. Hva jeg gjør på kontoret varierer fra dag til dag. Noen dager holder jeg på med markedsføring av produktet, andre dager prater jeg med butikker eller utvikler nye produkter.

Du har det ganske travelt, med andre ord. Hvilke tanker har du rundt det å ta deg fri og slappe av, og samtidig jobbe nok timer for selskapet?

Dette er faktisk et ganske vanskelig dilemma som jeg sliter litt med. Jeg vet at jeg bør ta meg fri for å lade batteriene og være med venner og familie, men det er lettere sagt enn gjort. Å ta seg fri er utrolig viktig for å holde ut i det lange løpet, og det er definitivt noe jeg undervurderte i oppstarten av selskapet. Jeg har lært meg å planlegge tiden min, slik at jeg ikke ender opp med å forsømme de rundt meg – det er definitivt noe jeg ikke vil gjøre. Til andre som starter opp vil jeg derfor anbefale å planlegge godt, og deretter ta fri med god samvittighet. Du trenger det for å holde ut i lengden!

Hvordan får man råd til å starte opp et selskap som du har gjort?

Et oppstartsselskap koster enormt med penger til å begynne med, det er som et sort hull som sluker midler. De fleste må nok bruke sparepengene, og få ulike inkubatorer, investorer og organisasjoner med på laget. Selv har jeg en deltidsjobb som gir meg mat på bordet.

Hva vil du si til ambisiøse gründere som går rundt med en idé, men som er redd for å sette ideen ut til livs?

For meg er nederlag et ikke-tema; enten så vinner jeg, eller så lærer jeg. Hva tror folk de blir å angre mest på? At de aldri tok sjansen fordi de ikke turte, eller at de faktisk startet et selskap som tilfeldigvis gikk konkurs? De som ikke tør kommer garantert til å angre på det i ettertid.

Så hvor trykker skoen?

Jeg tror det å starte – å sette i gang – er det vanskeligste. Oppgaven virker å være enorm med det første. Derfor anbefaler jeg å dele alt inn i små oppgaver. Test ideen din først med en slags prototype slik at du lærer litt mer om markedet og kundene. Det gir en indikasjon på om ideen er god eller ikke. Det er viktig å huske på at ting vil ikke skje over natten – dette tar tid, men så fort du starter vil det gå slag i slag. Å starte et selskap er en veldig personlig ting, men jeg anbefaler alle å prøve og bare nyte reisen!

Jeg hørte nylig på en podkast der de diskuterte aktører som H&M og Target, og hvordan disse gigantene dominerer markedet med produksjonsprosesser som ikke er særlig bra for miljøet. Tror du virkelig at dine egne produkter kan ta opp kampen mot disse selskapene, og endre hvordan vi produserer og konsumerer varer og produkter?

OK – dette er noe jeg kan diskutere til evig tid, men jeg skal prøve å holde svaret kort. Jeg tror de eneste som kan endre industrien og hvordan ting blir produsert, er konsumentene selv. Men da må de få vite at det finnes miljøvennlige produkter der ute – de må få alternativer.

Så vi må nesten bare vente?

Hvis du som konsument etterspør miljøvennlige produkter, vil de største produsentene komme etter. Men vi må starte et sted, og endringene skjer ikke over natten – det tar som sagt tid. Det som er sikkert er at vi må gjøre noe nå. Vi må resirkulere mer, og lage mindre søppel. Jeg har liten tro på at vi kan forurense oss til en bedre verden.

Til slutt: Hvordan vil du at verden skal huske Jan Persson?

Jeg har helt ærlig ingen behov for å bli husket eller anerkjent som person. Jeg vil bare gjøre mitt bidrag gjennom Revolwe, og få flere til å endre måten de konsumerer på.

Du kan kjøpe produkter fra Revolwe ved å besøke nettbutikken her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Avbryt Publiser kommentar